Проект Марини Напрушкіної “Убедительная победа”, або Як все було насправді

10.05.2011

12 травня о 16.00 у  Центрі візуальної культури НаУКМА відбудеться он-лайн презентація проекту “Убедительная победа” художниці та громадської активістки Марини Напрушкіної.

Проект можна назвати мистецькою інтерпретацією президентських виборів у Білорусі – це комікс, побудований на протиставленні двох поглядів на грудневі події: з одного боку – повідомлення незалежної преси та свідоцтва очевидців, з іншого – офіційна державна пропаганда.

Художниця розповідає: “19 грудня я була в Німеччині. Навіть не очікувала, що люди вийдуть на площу. Я була шокована, коли побачила кадри з побитим Некляєвим. Повернулася додому і всю ніч просиділа за монітором, перечитуючи новини… Із усього цього народився комікс”.

Складена зі змазаних зображень перша частина коміксу пародіює випуски теленовин. Вона статична, і навіть повідомлення про автомобілі, завантажені вибухівкою, на під’їзді до Жовтневої площі або про масові заворушення у будівлі парламенту нітрохи не дивують, тому що вписуються в загальну стратегію дезінформації.

Друга частина коміксу фрагментарна і по драйву нагадує стрибаючі зйомки любительською відеокамерою з різким монтажем і відсутністю головних персонажів. Вона зображує мирних учасників масових протестів, анонімних блогерів, побитих журналістів, змушених шляхом шантажу голосувати  студентів, ув’язнених у слідчому ізоляторі КДБ – всіх тих, кого ніколи не покажуть по БТ.

Проект “Офіс Анти-Пропаганди” зародився в 2007 році як фіктивна організація, щоб відправляти листи в  різні інстанції – білоруські, німецькі та міжнародні – з метою з’ясувати їхню політкоректність і політичні установки. Листи до дусі відомої сатиричної газети “Навiнкi”, закритої владою, для ваги і серйозності повинні треба було писати на офіційному бланку від імені якоїсь організації. “Офіс Анти-Пропаганди” розсилав сотні листів, наприклад, у німецькі атомні концерни з питанням: “Чи запланована ваша участь у будівництві атомної станції в Білорусі?”

Інтервенція в публічний простір “Patriot II” (2007) була задумана як деконструкція культу особистості Лукашенка. Відео документує те, як Марина Напрушкіна, затиснувши під пахвою портрет Лукашенка в рамі, з ранку до вечора курсує центральними вулицями і площами Мінська і спускається з ним в метро. Діставшись до будинку, вона урочисто вішає його на стіну під акомпонемент національного гімну.

Другий період роботи Офісу був пов’язаний з критикою радянської ідеології, що панує в Білорусі. Нинішній диктаторський режим спирається, перш за все, на візуалізацію. Щоб показати механізми, за допомогою яких держава сама себе репродукує, Напрушкіна зробила серію плакатів – ретейк глянцю білоруської державної пропаганди.

Різні проекти “Офісу Анти-Пропаганди” виставлялися в США і Німеччині.

Білоруська весна

Читати також:

У Києві розпочала роботу виставка “Особливий режим”

У Києві розпочинається “фестиваль репресованої білоруської культури”

Коментування: коментарів